Fjellhamar FK

Oppvarmingsprogram

Oppvarmingsprogram

Øvelser:

Oppvarmingsprogram for barn under 12 år

Her finner du detaljert beskrivelse for å gjennomføre oppvarmingsøkta - dette programmet er beregnet på barn fra 12 år og yngre.

LØPS- OG TEKNIKKØVELSER SOM OPPVARMING FØR TRENING OG KAMP

HVORFOR

Løps- og teknikkøvelser brukes til å forberede spillerne til videre fotballtrening – som oppvarmingsøvelser.

Alvorlige kneskader skjer som regel i situasjoner med raske retningsforandringer eller ved landing etter hopp og headinger. Det er derfor viktig å lære spillerne riktig løpsteknikk – der hofte, kne og ankel skal være i en rett linje. Teknikken har til hensikt å bevisstgjøre spillerne på riktige finte- og landingsteknikk med innøving av to-bens landinger og kontroll over kneposisjon i landings- og fintesituasjoner.

SETTE OPP LØYPA

Løps- og teknikkøvelser består av en løype med stige, baller og 10 kjegler. Løypa settes opp på følgende måte:

Oppsett:

  • Lengde fra start stige til siste kjegle ca. 20 m.
  • Avstand stige til baller 3 m.
  • Avstand baller til første kjegle 2 m.
  • 6 kjegler i sikk sakk mønster, avstand 1 m.
  • Opphold 3 m, deretter 3 kjegler på linje, avstand 50 cm.
  • Siste kjegle på linje med de 3 kjeglene, avstand 3 m.
  • Returløpene gjennomføres ved siden av løypa.

Hver runde gjennomføres 1-2 ganger. Kan gjennomføres 2 ganger der det jobbes sideveis, en til hver side. Start rolig, og øk tempo etter hvert. 
Bruk ca. 8 - 10 min. av total oppvarmingstid på løypa. 

©2018 Spoortz AS (tidligere 123klubb) leverer totalverktøy for effektiv klubbdrift