Turnaktiviteter IL Bjarg Høsten 2017 for voksne

Treningstilbud voksne høst 2017:

Mandag 19.30-20.30       Zumba med Beate i gymsal, Bjarghallen

Tirsdag 18.30-19.30         Zumba med Santino Møterommet Nordås i Bjarghuset

Onsdager 17.00-18.00   Pilates med Anne møterommet Nordås i Bjarghuset.NB! Husk matte!

Onsdager 19.30-20.30    Aerobic med Beate i gymsal, Bjarghallen

Torsdag 18.30-19.30      Latin Fusion Dance med Pål- Magne

 

Alle partier koster 600,- pr semester og i tillegg kommer det medlemsavgift til Bjarg som er på kr 300,- pr år.

PÅMELDING OG BETALING VIA FØLGENDE LENKE:

http://kxweb.no/portal/public/event/signup.do?siteId=135&eventId=31930

 

Hva er Zumba?

  • Dansen: Zumba er en svært løssluppen trenings- og danseform. Det er ingen kjempevanskelige bevegelser, og den grunnleggende ideen er at man skal ha det morsomt og le mye mens man gir alt. I motsetning til mange andre fitness-dansepartier er ikke Zumba bygd opp som en lang koreografi, men derimot i små biter, slik at du ikke behøver å huske så mye av gangen. Derfor kan alle være med.
  • Musikken: Det meste av Zumba-musikken er latinamerikanske rytmer som kan holde hoftene i sving hele natten. Du kan også danse til annen musikk så lenge det er fart i den. Visse kunstnere er nærmest “musthaves” når det gjelder Zumba. Det er f.eks. Ricky Martin, Shakira, Daddy Yankee, Pitbull.
  • Klærne: I utgangspunktet er det ingen kleskode når man skal danse zumba. Man skal bare ha klær som det er plass til å bevege seg i. Og du må kunne vri på føttene uten at du sitter fast i underlaget, så unngå joggesko. Sko beregnet på aerobic og/eller dans fungerer imidlertid bra.
  • Hva kreves? I Zumba er det plass til alle uansett nivå og alder. Du trenger ikke å se ut eller bevege deg på en bestemt måte for å være med og føle deg som en del av gjengen. Slå deg løs til musikken, og du kan ikke unngå å komme i godt humør!

Hva er aerobic?

  • Aerobic er trening der vi utfører ulike gymnastiske øvelser i et relativt hurtig tempo, og hvor øvelsene knyttes sammen ved hjelp av moderne rytmisk musikk. Aerobic tar sikte på å forbedre utholdenheten ved å øke kroppens opptak og utnyttelse av oksygen, men gir også styrke- og koordineringstrening.

Hva er Latin Fusion dance?

  • Vi lærer oss trinnene til ulike latin danser, dans for dans. Morsom trening med latin amerikanske rytmer og både kropp og hjerne får en liten utfordring!

 

Hva er Pilates?

  • Pilates er trening for styrke, bevegelighet, kroppsholdning og kroppsbevissthet. Målet med treningen er en kropp i balanse. Det vil si en kropp hvor det er balanse mellom styrke og bevegelighet i alle ledd, samt mellom store og små muskelgrupper. Pilates er fysisk trening, men også en type body-mind trening, Gjennom å bruke pust, fokus og konsentrasjon, må man være tilstede både i kropp og hjerne.

  • Treningsmetoden Pilates er oppkalt etter Joseph Pilate og ble utviklet på midten av 1900-tallet. Joseph Pilates’ interesse for kropp og trening bidro til at han under første verdenskrig utviklet sine ideer om treningsformen, med ønske om å skape den perfekte kropp gjennom riktig trening! Kort fortalt, er pilates øvelser for styrke- og bevegelighet, kroppsholdning og kroppsbevissthet. Hovedmålet er å få en funksjonell kropp – en kropp i balanse!

  • En kropp i balanse, har jevnt med styrke og fri bevegelighet i alle ledd. Det er balanse mellom dype og overfladiske muskler, og mellom styrke og bevegelighet. På den måten beveger vi kroppen mest korrekt og hensiktsmessig. Vi bygger opp styrken helt innenfra de dype stabiliserende musklene, ut til de store overfladiske. Når vi bygger styrke innenfra, vil de overfladiske musklene arbeide mer effektivt, og vi forebygger samtidig overbelastning og potensielle skader. I de fleste øvelser arbeider kroppen som en integrert helhet, og flere muskelgrupper blir utfordret på samme tid.

  • Gjennom en serie av øvelser bearbeides kroppen hele kroppen. Fra Joseph Pilates’ 34 opprinnelige matteøvelser, finner vi i dag opp mot 600. Øvelsene er skånsomme og effektive, og passer for alle uavhengig av alder, kjønn og treningsbakgrunn. Joseph Pilates utviklet også flere unike trenings apparater. Hensikten med apparatene, var å gi ytterligere utfordringer for styrke, smidighet, koordinasjon og balanse, men også som ett hjelpemiddel. Ved å trene på pilatesapparater oppnår man helt andre dimensjoner av treningen, og perfeksjonering for hver enkelt kropp. Man benytter også utstyr som stor ball, manualer, vektballer, roller, sirkler eller strikk.

  • Utgangsstilling og holdning er avgjørende for hvilken effekt man får av treningen. Heller færre, men mer presise bevegelser med kvalitet, enn å utføre mange repetisjoner med dårlig kontroll og form. For å oppnå god kontroll og presise bevegelser, må hjernen engasjere seg i kroppen. Man opplever dermed en øket kroppsbevissthet og bevissthet om muskelfunksjon. Dette, sammen med fokus på pusten, er med å gjør pilates til en type ”bodymind” trening. Man må være helt tilstede i både kropp og hjerne. Treningsresultatene er derfor ikke kun fysiske, men også i form av bedre stressmestring, avspenning og mer energi.

  • Pilates handler i stor grad om en omskolering av kroppen. Gjennom vaner, trening og holdning lager kroppen mer eller mindre hensiktsmessige bevegelsesmønster. Summen av hva vi gjør og hva vi ikke gjør er avgjørende for om kroppen kan fungere optimalt og smertefritt. Pilates utfordrer oss til å endre gamle bevegelsesmønster, slik at vi bruker kroppen mer hensiktsmessig. Dette tar som oftest tid å endre på. Har man jobbet kroppen inn i en type bevegelsesmønster over flere tiår, sier det seg selv, at det krever litt tid og trening for å bevege seg ut av disse.

Pilates 6 grunnprinsipper:

  • Sentrering. I pilates jobber man ut fra ett sterkt og stabilt senter, hvor alle bevegelser utspringer fra kroppens ”power-house”. Kroppens ”power-house” er område omkring mage/rygg/bekken.

  • Kontroll. Da Joseph Pilates utviklet metoden, kalte han den contrology. Enhver øvelse og bevegelse utføres med kontroll, hvilket gjør øvelsene effektive og skader unngås.

  • Konsentrasjon. Sterk fokus under øvelsene. Viktig for samspillet mellom kropp og sinn.

  • Flyt. Kontinuitet og dynamikk i bevegelsene og mellom øvelsene, er med å gjøre treningen ekstra effektiv.

  • Presisjon. Presise bevegelser, fordi utførelsen er avgjørende for resultatet.

  • Pust. God, dyp og jevn pust gir oksygen til kroppen og god blodsirkulasjonen. Den er ett effektivt verktøy for å rekruttere muskulatur og fremme bevegelse. Pusten er koblingen mellom hodet og kroppen.

    Pilates passer for alle – uavhengig av alder, fysisk status eller treningsbakgrunn.

     

     

©2017 Spoortz AS (tidligere 123klubb) leverer totalverktøy for effektiv klubbdrift