Jentene storkoste seg med hardtrening i myra

Jentesamling for Region Øst samlet jenter fra flere klubber i distriktet. Det var topp stemning og brede smil gjennom 2 harde treningsøkter og en yogatime. Jentene storkoste seg og gjør gjerne dette igjen. Det var gøy å trene og konkurrere sammen med andre sykkeljenter.

Jentesamlingen ble gjennomført som et samarbeid mellom Asker CK og BOC. Tema var «Teste grenser, sette mål, knallhard trening og mat og hvile».

Dagen startet kl. 10 med en kort brief på parkeringsplassen på Solli i Asker. Et 20-talls jenter hadde møtt opp. Lars Erik Nygård var trener for dagen og han orienterte kyndig om opplegget.


Trener Lars Erik Nygård hadde laget treningsprogrammet for dagen

Første øvelse var å varme opp med lett jogg de 3 kilometerne inn til Stormyra - en av Askers våtere myrer. Der var det lagt opp en to timers økt. Første myrøvelse var myrfotball. Deretter gikk det over i neste øvelse som var myrrugby – en øvelse som slo meget godt an. Her var det tøffe taklinger, brede smil og latter som runget gjennom skogen.


Myrfotball

Så var det stafett som besto av flere øvelser, bl.a hoppe tau, stupe kråke og lang løperunde rundt myra. For å bli en god syklist kreves både hard trening og en liten porsjon flaks. Derfor avgjorde terningkast hvilken øvelse man fikk. Etter stafetten var det tautrekking i gjørma – skal man bli god til å sykle terreng så må man tåle litt gjørme.

 
Å hoppe tau i myr er en vanskelig kunst

Tautrekking mellom to lag.

Etter tautrekkingen var det løping opp til Vestlia hvor det ventet en bedre lunsj. Mens maten fikk synke var det samtaletid. Senior eliteutøver Marit Sveen fortalte om med- og motgang. Det er når man endelig er i flytsonen at sykling er på sitt beste.

Treningsrunde to besto av flere lag- og stafettøvelser. Her fikk jenten blant annet prøve seg på løping med tømmerstokk, bæring av lagvenninner og erteposekasting med strafferunder før det ble gjennomført en løpetest. Første runde skulle løpes på vanlig måte. Runde to skulle jentene memorere ingrediensene i Rett-koppen-sjokolade. Den drikken inneholder overraskende mange ingredienser og det krevde full konsentrasjon for å klare å huske alle. Jentene tenkte så mye på ingrediensene at de glemte å kjenne etter hvor slitne de var. Det gjorde at runde to opplevdes som mye lettere å løpe enn runde en og mange løp også fortere på runde to. Det var en a-ha opplevelse for mange å erfare hvor mye det har å si hva man tenker på mens man løper. Klarer man å stenge ute negative tanker og tenke på noe annet så går løpingen både lettere og raskere.

 
Lagstefett med bæring av lagvenninne

Løping med tømmerstokk

 
Erteposekasting med strafferunder
 
Mange ingredienser å huske

Treningsrunde to ble avsluttet med et måltid og en oppsummering av dagen. Noen av tilbakemeldingene som kom var at dagen hadde vært kjempemorsom og lærerik. Det var bra å ha en kombinasjon av lek, konkurranse og trening i grupper med andre jenter. Gjørmen i Stormyra hadde ikke skremt jentene. De ønsket mer gjørme på neste samling. Tilbakemeldingene vil bli brukt i den videre satsingen på jentesykling.


Gøy med gjørme!

Siste øvelse for dagen var Yoga. Timen ble ledet av instruktør Kristin Bochud. For mange av jentene var dette første møte med Yoga. Øvelsene var lagt opp med tanke på avslapning og bevegelighet og er nyttige å ta med seg videre. Mange syklister trenger å få økt bevegelighet og avslapningsøvelser kan være nyttige i forkant av konkurranser.


Yogablomsten

I arrangementskomitéen for første samling satt Anne-Lise Katle, Ingvild Seterdal, Heidi Sannes, Berit Lima og  Ninni Bjune. Anne-Lise Katle var meget fornøyd med dagen og oppsummerte den slik: «Det varmer et sykkelhjerte å se så mange sykkeljenter samlet, at de trives og har det gøy. Dette må vi gjøre mer av».


Fornøyde arrangører. Anne-lise Katle og Ninni Bjune.

Anne-Lise serverte hjemmelagde energibarer på samlingen. Oppskriften finner du her.

Hva trener ACKere?

©2018 Spoortz AS (tidligere 123klubb) leverer totalverktøy for effektiv klubbdrift